Φροντιστήριο "π"

Οι Αλλαγές στο Λύκειο και την Πρόσβαση

 

Σύμφωνα με πληροφορίες του τύπου το Υπουργείο Παιδείας θα καταθέσει τις επόμενες ημέρες στη Βουλή νομοσχέδιο για τις αλλαγές στο Λύκειο και τον νέο τρόπο πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Βάση των αλλαγών θα είναι η σχετική πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

Στόχος είναι, ύστερα από ένα μικρό κύκλο συνεδριάσεων (δεδομένου ότι προηγήθηκε ο Εθνικός Διάλογος για την Παιδεία), να οριστικοποιηθεί η τελική μορφή της πρότασης, που θα αποτελέσει και τη βάση των μεταρρυθμίσεων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και το σύστημα εισαγωγής.

Τα βασικά στοιχεία των αλλαγών θα είναι τα εξής:

  • Καθιερώνεται 11ετής υποχρεωτική εκπαίδευση.
  • Η Α’ τάξη στα Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια θα είναι κοινή με πολυκλαδικό χαρακτήρα και σταδιακή επέκταση της πολυκλαδικότητας στο διετές Λύκειο.
  • Θα υπάρχει δραστικός περιορισμός των διδασκόμενων μαθημάτων.
  • Η εισαγωγή στην τριτοβάθμια θα εξακολουθήσει να γίνεται με αδιάβλητο τρόπο μέσω πανελλαδικών εξετάσεων. Τα μόρια των υποψηφίων θα υπολογίζονται από 4 πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα.
  • Θα υπάρχει μεγαλύτερη δυνατότητα επιλογής για τους μαθητές.

Οι κρίσιμες αλλαγές

  • Επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης: 1 χρόνος Νηπιαγωγείο, 6 χρόνια Δημοτικό, 3 χρόνια Γυμνάσιο, 1 χρόνος Λύκειο (εξετάζεται το 2ετές Νηπιαγωγείο).
  • Πολυκλαδική Α’ Λυκείου: κοινή Α’ τάξη στα Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια, ως προς τη δομή αρχικά, ώστε “να εξοικειωθούν με τα γνωστικά αντικείμενα και των δύο υφιστάμενων σήμερα τύπων εκπαίδευσης και να επιλέξουν αυτόν που ταιριάζει καλύτερα σε αυτούς”, σύμφωνα με την πρόταση του ΙΕΠ. Η αλλαγή αυτή θα αφορά, αρχικά τουλάχιστον, την Α’ τάξη.
  • Κανένα “φίλτρο” για τη μετάβαση από την Α’ Λυκείου (τέλος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης) στη Β’ Λυκείου.
  • Διερεύνηση της επέκτασης της πολυκλαδικότητας Β’ και Γ’ Λυκείου: προσφορά επιλογών μαθημάτων ή ενοτήτων μαθημάτων όλων των γνωστικών, επιστημονικών και τεχνολογικών πεδίων.
  • Η πολυκλαδικότητα θα επιτυγχάνεται μέσα από σχολικά δίκτυα σε επίπεδο γειτονιάς, ώστε να δοθεί η δυνατότητα προσφοράς περισσοτέρων μαθημάτων επιλογής (πιο απαιτητικό εγχείρημα όσον αφορά στην επαρχία).

Εναλλακτικά, ανάδειξη της Τεχνικής-Επαγγελματικής Εκπαίδευσης ως ισότιμου πυλώνα του εκπαιδευτικού συστήματος, επέκταση των επιλογών μεταλυκειακών σπουδών απ’ όλους τους τύπους λυκείων, προνομιακή είσοδος για αποφοίτους ΕΠΑΛ σε συγκεκριμένα τμήματα ΑΕΙ.

Οι αλλαγές στη Β’ και τη Γ’ Λυκείου:

  • Δραστικός περιορισμός μαθημάτων στην Β’ και Γ’ Λυκείου, “στροφή” στις επιλογές, ώστε να δοκιμάσει τις κλίσεις του ο μαθητής.
  • Ένα ενιαίο μάθημα στη Γ’ Λυκείου και μια ενότητα επιλογών 3 μαθημάτων (2 + 1 ελεύθερης επιλογής) που δίνει δυνατότητα προσανατολισμού στους μαθητές (εναλλακτικά, επιλογή 4 μαθημάτων, αν προχωρήσουν οι αλλαγές στην κατεύθυνση της πολυκλαδικότητας).
  • 4 επιστημονικές “ήπειροι”: φιλοσοφία και ανθρωπιστικές σπουδές, φυσικές επιστήμες και μαθηματικά, κοινωνικές επιστήμες, τεχνική / τεχνολογική κατεύθυνση (συν πληροφορική, συν οικονομικά).
  • Αύξηση των χρονικών ενοτήτων διδασκαλίας: κατάργηση μονόωρων μαθημάτων, εξοικείωση με το επιστημονικό πνεύμα και τον χαρακτήρα της επιστημονικής γνώσης.
  • Αλλαγές στην αξιολόγηση των μαθημάτων: υιοθέτηση της περιγραφικής αξιολόγησης, έλεγχος ικανοτήτων και όχι της ικανότητας στεγνής αναπαραγωγής της γνώσης, καθιέρωση εκπόνησης μιας εκτεταμένης εργασίας ως μέρους του Προγράμματος Σπουδών, ένταξη των ελεύθερων δραστηριοτήτων και ενίσχυση των μαθητικών κοινοτήτων.

Η Γ’ Λυκείου μετατρέπεται σε κατεξοχήν “τάξη επιλογής”:

  • Τα μαθήματα που θα διδάσκονται συνολικά θα είναι 6, εκ των οποίων τα επιλογής θα είναι τα 3 εξάωρα.
  • Τα μαθήματα κορμού θα είναι η Νεοελληνική Γλώσσα, η Φυσική Αγωγή και οι Ελεύθερες Δραστηριότητες. Τα δύο τελευταία δεν θα εξετάζονται.
  • Συζητείται, το σύνολο των μαθημάτων να είναι 7, κατά την πρόταση περί επέκτασης της πολυκλαδικότητας.

Εθνικό Απολυτήριο:

  • Θα λαμβάνεται ύστερα από την επιτυχή ολοκλήρωση της φοίτησης στο Λύκειο.
  • Ο βαθμός του Εθνικού Απολυτηρίου θα υπολογίζεται από τον “προφορικό” βαθμό στα δύο τετράμηνα της Γ’ Λυκείου (80%) και τη βαθμολογία στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα (20%).
  • Η προσμέτρηση της βαθμολογίας των πανελλαδικών χαρακτηρίζεται από την επιτροπή ως “εξωτερικό ‘αντικειμενικό’ κριτήριο που διασφαλίζει την εγκυρότητα” του Απολυτηρίου.

Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση:

  • Θα επιτυγχάνεται με τον μέσο όρο της βαθμολογίας στα 4 πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, για τα οποία δεν θα υπάρχουν συντελεστές βαρύτητας.
  • Σύμφωνα με την επιτροπή, “οι τελικές εξετάσεις θα συνεχίσουν να οργανώνονται πανελλαδικά με κοινά θέματα ώστε στα μάτια των πολιτών να διατηρήσουν τα χαρακτηριστικά της αντικειμενικότητας και του αδιάβλητου και εν τέλει την εμπιστοσύνη των πολιτών.
  • Η μετάβαση σε μία άλλη μορφή, αμιγώς ενδοσχολικών εξετάσεων πρέπει να γίνει με προσεκτικά, καλά σχεδιασμένα βήματα”.
  • Κοινή για όλους θα είναι η εξέταση στη Νεοελληνική Γλώσσα.
  • Οι μαθητές θα εξετάζονται επίσης σε δύο μαθήματα ειδίκευσης, συν ένα πλήρως ελεύθερης επιλογής που θα μετράει μόνο βαθμολογικά στον μέσο όρο για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια (το περιεχόμενό του δεν θα αποτελεί παράγοντα για την εισαγωγή σε κάποιο τμήμα).
  • Ως προς τα μαθήματα ειδίκευσης, κατά τις πληροφορίες, θα καθορίζονται με απόφαση του υπουργού Παιδείας, επί τη βάσει των αντίστοιχων τμημάτων ΑΕΙ.
  • Δεν έχει προχωρήσει η επεξεργασία που αφορά το σκέλος της αναμόρφωσης του πρώτου έτους της φοίτησης σε ΑΕΙ, προκειμένου η εισαγωγή στην τριτοβάθμια να γίνεται σε επίπεδο Σχολής.